ICT project bij Jomi Oudenaarde

ICT project bij Jomi Oudenaarde

Werk aan de digitale winkel​

Digitalisering zorgt voor snelle veranderingen in de retail. Alles draait om de klantbeleving, binnen én buiten de winkel. Jomi, uitbater van diverse modewinkels, pakte zijn ICT grondig aan met Proximus-partner Vandenabeele. Pijnpunten werden opgelost en de basis voor de toekomst gelegd. Jomi is al sinds 1989 succesvol in de retail. Momenteel is het bedrijf franchisenemer van acht Esprit-winkels, daarnaast heeft het drie ABSOLU-winkels die verschillende modemerken voeren. Johan De Vos en zijn dochter Evi leiden de zaak samen vanuit het hoofdkantoor in Oudenaarde.

Steeds meer digitaal

In de afgelopen jaren werd de ICT-omgeving van Jomi steeds complexer en zwaarder belast. Johan De Vos: “We doen meer en meer digitaal. Dat gaat van de kassa, inkoop, voorraadbeheer en tijdregistratie tot camerabeveiliging, muziekstreaming en klantentelling. Daarnaast werken we tegenwoordig ‘omnichannel’: via de Esprit-website verkopen we ook online.” 
De traagheid van de ICT en slechte connectie met het hoofdkantoor gingen ten koste van de bedrijfszekerheid. “Er was altijd wel één winkel waar het haperde. En vanuit huis bureelwerk doen als zaakvoerder ging ook moeilijk.”

Analyseren hoe er wordt gewerkt

Vandenabeele, al jaren Jomi’s partner voor telecom, stelde voor een 360°-analyse van de IT te maken. “We hebben in kaart gebracht hoe Jomi werkte en op basis daarvan met onze technische specialist een oplossing voorgesteld die aan de noden van het bedrijf voldeed”, vertelt Account Manager Thomas Pitteljon.

Klantenervaring/beleving verbeteren

Een veilig Proximus Explore-netwerk zorgt nu voor een snelle en stabiele connectie met het hoofdkantoor, vanuit de winkels en thuis. In het hoofdkantoor werd glasvezel aangelegd, voor een extra snelle verbinding die in capaciteit kan meegroeien met Jomi. 

Met deze oplossing kan Jomi vlotter en efficiënter werken. Dat merken ook de klanten in de winkels:  ze betalen probleemloos met Bancontact en zijn verzekerd van een snelle afhandeling van de online bestellingen die zij komen afhalen. Doordat de verbinding zich gemakkelijk laat opschalen, kan Jomi bovendien snel nieuwe toepassingen inzetten om de customer experience verder te verbeteren.

Flexibeler zakendoen in de cloud

Ook werden alle kassasystemen in de winkels vervangen en maakte Jomi de stap naar de cloud. Zo draait de netwerkserver nu in het datacenter van Proximus en wordt er met Microsoft Office365 gewerkt. 
Johan De Vos: “De cloud geeft ons bedrijf veel flexibiliteit. Onze toepassingen zijn altijd en overal snel toegankelijk en we betalen enkel voor wat we gebruiken. En willen we bijvoorbeeld naar een volledig papierloos kantoor toe, dan kunnen we direct opschalen.”

Eén partner met verstand van IT en telecom

Jomi heeft nu nog maar één aanspreekpunt voor al zijn ICT. “Als er iets is, hoeven we enkel Vandenabeele te bellen. Het is een lokaal bedrijf, dus je weet wie je aan de telefoon krijgt. Ze kennen ons, maar ook de oplossingen van Proximus goed en ze spreken in menselijke taal over ICT. Je merkt direct dat ze verstand van zaken hebben.”

Meedenken over de toekomst

Thomas Pitteljon: “Als telecom- en IT-partner luisteren we goed naar Jomi en dragen we vanuit onze expertise oplossingen aan. Denk aan klanten informeren per sms, betalen met de smartphone, smart wifi om te registreren wie al eerder in de winkel was of digitale systemen om makkelijker samen te werken en te communiceren.  We nemen regelmatig contact op over nieuwe mogelijkheden.”

“We moeten laten zien dat we mee zijn met onze tijd, zeker naar de jongere consumenten”, besluit Johan De Vos. “Er is nog werk aan de winkel, maar we gaan de goede kant op. Met onze nieuwe ICT-omgeving, Proximus en een partner als Vandenabeele zijn we klaar voor de digitale toekomst.”

bron: Perspective magazine - In de praktijk  26/06/2017